کد مطلب:182648 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:238

دلیل های مخدوش
1 - نخستین دلیلی كه بر این دیدگاه آورده شده است، خدشه در منابعی است كه ولادت حضرت را سال 38 عنوان و محل تولد را «مدینه» بیان می نمایند. لیكن محل ولادت علی بن الحسین علیه السلام در مدینه با زندگی امام حسین علیه السلام همخوانی ندارد. زیرا در سال 36 كه جنگ جمل رخ داد، امیرالمؤمنین علیه السلام بعد از جنگ جمل، شهر كوفه را مركز



[ صفحه 23]



حكومت خویش قرار داد و تا سال 40 هجری كه سال شهادت حضرت می باشد در كوفه زندگی می نمود و در این مدت خانواده حضرت از جمله فرزندانش حسن و حسین (علیهماالسلام) به همراه حضرت در كوفه به سر می بردند؛ چگونه علی بن الحسین علیه السلام در مدینه متولد می شود؟

2 - و نیز منابع تاریخی گواهی می دهند كه علی بن الحسین علیه السلام در حادثه كربلا نوجوانی بیش نبوده است و علت این كه حضرت از حادثه كربلا جان سالم بیرون برده است، در واقع نوجوانی وی بوده است. این مطلب با دیدگاهی كه ولادت حضرت را سال 48 می داند هم خوانی دارد. زیرا از سال 48 تا 60، دوازده سال فاصله است كه علی بن الحسین علیه السلام در سن دوازده سالگی بوده است. چنان كه دینوری می نگارد، دو نفر از فرزندان حسین در حادثه كربلا نجات یافتند كه یكی علی بن الحسین علیه السلام، كه تازه به حد بلوغ رسیده بوده است، و دیگری عمر، كه چهار سال بیشتر نداشته است. [1] .

3 - شاهد دیگر این كه در برخی منابع آمده است كه هنگام تهاجم شمر و همراهانش به خیمه های امام حسین علیه السلام وقتی امام سجاد علیه السلام را بیمار در بستر می بیند، قصد كشتن وی را می نماید كه همراه وی او را از این كار بازمی دارد و می گوید چگونه می خواهی كودك بیماری را به قتل رسانی. [2] كه علت نكشتن حضرت خردسالی وی بوده است!

4 - و نیز هنگامی كه اسرا را به مجلس عبیدالله در كوفه وارد می سازند، پسر بچه هایی از جمله علی بن الحسین علیه السلام همراه بوده اند كه



[ صفحه 24]



عبیدالله تصمیم به كشتن آن می گیرد، لیكن تردید داشته كه آیا وی بالغ است یا خیر كه دستور تحقیق در این باره می دهد. و چون مشخص می شود وی بالغ نبوده از كشتن وی صرف نظر می كند! [3] .

5 - شاهد دیگر در این باره این كه برخی عنوان می نمایند كه دوازده پسر بچه و نوجوان اسیر، از جمله علی بن الحسین علیه السلام را به نزد یزید می آورند. یزید چون تردید در بلوغ آنان داشته است، دستور می دهد در این باره تحقیق نمایند. [4] و همچنین در برخی منابع از علی بن الحسین علیه السلام با عنوان علی اصغر یاد می شود [5] ، معلوم می شود وی از دیگر برادرها از جمله علی اكبر كه شهید شده بود، (احتمالا هیجده ساله) كوچكتر بوده است.


[1] اخبار الطوال، ص 259.

[2] مقتل خوارزمي، ج 2، ص 43، طبري، ج 4، ص 649.

[3] همان، ص 48.

[4] عقد الفريد، ج 5، ص 124.

[5] طبري، ج 4، ص 649، ارشاد، ج 2، ص 135 و.